Gjennom markedsføring av sosiale medier har mange firma opplevd en suksess de aldri hadde opplevd med tradisjonelle medier. I motsetning til tradisjonelle medier er det lett å starte en sosial media kampanje. I tillegg koster det ingenting. Dette har gitt enkeltpersoner og bedrifter muligheten til å spre budskap og bygge varemerke gjennom egne bilder og tekster. Et godt eksempel på en bedrift som har tatt av på grunn av sosiale medier er det svenske treningsmerket Aim’n. Firmaet bygget sitt merke, som består av fargerike treningstøy for jenter, gjennom bildedelingstjenesten Instagram.
Merket som tar av på sosiale medier
I 2013 gikk de svenske jentene, Tekla og Helen, lei av å lete etter inspirerende treningstøy. De bestemte seg for å ta saken for seg i egne hender og dermed ble merket Aim’n etablert. Siden begynnelsen har jentene brukt sosiale medier til å markedsføre merket sitt, og Dette merket tar av på sosiale medier. Med over 100.000 følgere på Instagram har Aim’n fått fans fra hele verden. Merket har blitt kjent for sterke farger, flott passform og komfortable stoff. Jentene har siden starten ønsket å motivere og inspirere både seg selv og jenter i sitt eget hjemland og det brede utland.
Nå ut til hele verden
Før var det kun bedrifter med store markedsføringsbudsjett som kunne spre sitt budskap til et stort publikum. Men nå, takket være sosiale medier, er denne muligheten tilgjengelig for mange flere. Nå kan man starte en sosial media konto fra hvor enn man måtte befinne seg og komme i kontakt med andre fra alle verdenshjørner. Det hele uten å bruke en eneste krone. Det finnes mange eksempler som kan ta sosiale medier til takke for sin suksess. Justin Bieber ble oppdaget gjennom en YouTube video, kreftorganisasjonen #movember har tatt av på Instagram og flere norske politikere har fått mange presseoppslag gjennom på grunn av sine Facebook oppdateringer.